گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


سیره علامه طهرانی در روز عاشورا و شام غریبان

فرزند ارشد حضرت علامه طهرانی اعلی الله مقامه در ضمن مصاحبه مکتوبی به تشریح سیره عزاداری والد معظمشان پرداختند که در ضمن آن به سیره علامه در روز عاشورا و شام غریبان اشاره می کنند که تقدیم می گردد. 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

سیره علامه طهرانی در روز عاشورا و شام غریبان سیدالشهداء علیه السلام

 

 

منبع: مجله مطالعات راهبردی، بزرگداشت بیستمین سال رحلت حضرت علامه طهرانی قدس سره

 

 

فرزند بزرگ حضرت علامه طهرانی اعلی الله مقامه در اینباره می گویند:

 

 

در دو ماه محرم و صفر کسی ایشان را بشاش نمی‌ دید. در روز عاشورا که خدمتشان می‌ رسیدیم دائماً ‌صورتشان برافروخته بود و گرفته و محزون بودند و اشک می‌ ریختند. و در روز عاشورا نوع غذائی که تناول می ‌کردند متفاوت بود و خیلی کم غذا میل می ‌کردند و در شب شام غریبان مرحومه والده فقط غذای مختصری به بچه‌ها می‌ دادند و شب ما را بدون بالش می ‌خواباندند و اگر فرزندان بالشی زیر سرشان گذاشته بودند بالش را از زیر سرشان برمی‌ داشتند و می ‌گفتند امشب شب اسیری آل الله است و به یاد مصائب اهل بیت امام حسین در روز عاشورا و شب شام غریبان باشید.

 

 

اصل اولی در روز عاشورا آنست که انسان چیزی تناول نکند و مانند شخص صائم امساک کند و فقط اگر خواست روزه شرعی نباشد (طبق نظر برخی از فقها که روزه روز عاشورا را مکروه می ‌دانند) قبل از غروب مختصری آب یا غذا تناول نماید تا صدق روزه شرعی نکند. البته علامه والد رضوان الله علیه معتقد بودند روزه این روز ذاتاً‌ مستحب است و کراهتش عارضی و به جهت تشبّه به بنی امیه بوده که به جهت شُکر و تبرّک این روز را روزه می ‌گرفتند و امروزه موضوعش از بین رفته است. (یعنی آن تشبه دیگر صدق نمی کند لذا روزه اش اشکالی ندارد)

 

 

اما سیره محبان و عزاداران حضرت امام حسین علیه السلام بر آن شده که در روز عاشورا اطعام نموده و از عزادارن و میهمانان با غذاهای مطبوع پذیرائی می‌ کنند و این امر مورد تایید آن حضرت قرار گرفته و در مکاشفات و کرامات متعدد این مجالس را مورد عنایت قرار داده ‌اند و از این سفره‌ها که متعلق به حضرت است برکات زیادی صادر شده است و لذا علامه والد هم از اطعام عزادارن در روز عاشورا منع نمی ‌فرمودند و دعوت برخی از شاگردانشان را که اطعام می‌ کردند می‌ پذیرفتند و اگر خودشان نمی‌ رفتند ما را می ‌فرستادند ولی اگر کسی در منزل شخصی خود باشد اولی ترک غذا در روز عاشورا و به یاد آوردن حال جوع و عطش حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحابشان در آن روز است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.