گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (عنوان اعلمیت مرجع تقلید و راه های تشخیص آن)

با عرض سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون سوالی از محضرتون داشتم آن هم اینکه: ... راه اثبات اعلمیت مراجع تقلید چیست؟ پاسخ از حجة الاسلام حاج شیخ محمدشاهرخ همدانی هو العلیم علیکم السلام. از سه راه می توان اعلمیت مرجع را ثابت کرد:

اول: این است که انسان خودش اهل علم و تشخیص باشد و بتواند بر اساس موازین و مبانی اعلم را تشخیص دهد

 

 

دوم: اینکه دو نفر عادل براعلمیت یک مرجع شهادت دهند

 

 

سوم: اینکه عده ای از اهل علم که عالم و صادقند و از طهارت باطن برخوردارند و علاوه، صاحب مقام تشخیص اند و انسان از قول آنها اعتماد پیدا می کند، اینها اذعان به اعلمیت یک مرجع نمایند. و برای عوام این بهترین طریق است گرچه ممکن است مؤنه داشته باشد اما نتیجۀ او برای قلب اطمینان آور است.

 

 

درباره مسائل دینی فقط و فقط باید به اهل خبره و اهل علم مراجعه کرد و در این مورد ابدا جایز نیست با کسانی که هیچگونه تخصص و علم و شأنیتی ندارند، صحبت کرد و إلّا مصداق مُجادله در دین است و اثر آن این است که قلب را محلّ شک وشبهه می گرداند و نفس مدام در یک حالت تردید به سر می برد و این تردید و حیرت به حتی اعتقادات و اصول هم لطمه می زند و مخصوصا برای سالکان راه خدا سمّ مُهلک است.

 

 

ما با اینکه طلبه بودیم در تمام مدتی که در محضر حضرت سیدنا الاستاد علامه طهرانی رحمة الله علیه بودیم، هیچگاه مجال و جرأت این را پیدا نکردیم در مسائلی که هنوز در آن صلاحیت و تخصّصی نداشتیم، ورود پیدا کرده و اظهار نظری بکنیم؛ یکبار فرمودند: فقط مجتهد است که می تواند به مجتهد دیگر ایراد بگیرد آن هم بر اساس مبنا و میزان نه از روی تعصّب و جهل و نفسانیّات.

 

 

طبق مبنای حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه، اعلم کسی است که علاوه بر اعلمیت در فقه و سایر علوم، انوار ملکوت در قلبش تجلّى کرده، و معیار تشخیص حقّ و باطل در او قرار داده شده و نور الهى به وى افاضه گشته است به طوریکه بر اساس اتصاف به عالم ملکوت و تجرّد‏ فتوا دهد؛ لذا قائل بودند: فقط أفراد خبره که هم دارای علم و فقاهت هستند و هم خودشان داراى نور باطن و نورانیّت ضمیرند، مى توانند أعلم را تشخیص بدهند.

 

 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.