![یک آیه عرفان (احتیاط قرآنی، یقین دو طرف دارد) یک آیه عرفان (احتیاط قرآنی، یقین دو طرف دارد)](https://bayanbox.ir/view/7367396622121763196/D1736271T13149306-web-b.jpg)
قال الله تعالی: بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذَلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ ﴿یونس/39﴾ خلاصه این آیه این است که انسان در ردّ و عدم پذیررش و تکذیب باید دلیل داشته باشد
افراد محتاط معمولا در پذیرش و تایید امور، به دنبال دلیل و یقین هستند؛ این بسیار خوب است اما کافی نیست! قرآن انسان جامع را کسی معرفی میکند که هم در قبول و تایید دلیل بخواهد، هم در ردّ و تکذیب دلیل داشته باشد؛ و الا در هر دو طرف دچار سرگردانی است! در منطق قرآن، آدم بی خرد، اولا بدبین است و به هر چیزی به دیده تردید می نگرد، ثانیا کارش مدام تکذیب بدون دلیل است.